onsdag 5. september 2012

Fargelære: Ittens 7 fargekontraster


Kulørkontrast
Kulørkontrast, også kalt egenkontrast, er kontrasten mellom de enkelte fargene. Denne kontrasten er sterkest mellom primærfargene gul, rød og blå.

Lyshetskontrast
Svart og hvit gir den største kontrasten mellom lyse og mørke farger. Det ligger mange gråtoner mellom svart og hvit. I fargesirkelen derimot er det fiolett og gul som gir den største kontrasten.

Kald/varm kontrast
Vi får en kald/varm kontrast når vi setter kalde og varme kontraster sammen. Vi deler fargesirkelen opp i to: de kalde fargene og de varme fargene. De kalde fargene finner man til venstre i fargesirkelen. De kalde fargene er passive og fjerne. Så har vi de varme fargene som man da finner til høyre i fargesirkelen. De varme fargene er aktive og nære. Den sterkeste kontrasten mellom de varme og kalde fargene er blågrønt og rødoransje.

(http://linejahr.com/2012/03/30/fargekontraster/)


Simultankontrast
Når vi ser på en farge så vil øynene våres danne en komplementærfarge. Dette er øynenes måte til å få en viss fargebalanse. Farger blir altså påvirket av hverandre.

(lærerens powerpoint)


Komplementærkontrast
Fargene som står rett ovenfor hverandre i fargesirkelen kaller vi komplementærkontraster. Hvis to farger som er komplementærkontraster blir satt sammen, så fremhever de hverandre. En komplementærkontrast er satt sammen av en kald og en varm farge.

 (http://kreativitetogfantasi.blogspot.no/2010/11/det-endelege-resultatet-i-kunst.html)


Metningskontrast
Metningskontrast handler om hvor rene fargene er. Rene farger kan miste fargestyrken ved å bli dempet. Dette vil skje hvis du blander en farge med hvit eller svart. Metningskontrast er også kalt kvalitetskontrast da kvaliteten forandres.
(http://linejahr.com/2012/03/30/fargekontraster/)


Kvantitetskontrast
Dette er kontrasten mellom mengder eller størrelser. Med andre ord handler kvantitetskontrast om hvor mye det er av en farge i forhold til en annen farge. Fargene har ulik lysintensitet. Farger med ulik lysstyrke krever ikke like store mengder for å fremstå som harmoniske. Altså desto mer lysstyrke en farge får, desto mindre plass krever den når den står sammen med mørkere farger. Man kan også kalle denne kontrasten for kontrast i areal.

(http://viltogvakkert.blogspot.no/2009/10/farvenes-sprak-kontrastene-fra-grnt-til.html)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar