Da var fem uker med fri plattform oppgaven over! Ukene gikk veldig fort, og vi ble litt stresset mot slutten. Oppgaven gikk da altså ut på å promotere medielinjen på Vågen vgs gjennom en valgfri plattform. Det var opp til oss om vi ville vise hvordan det er å være elev på Vågen vgs, fortelle hva en lærer som elev her eller lære dem noe de vil få bruk for på medielinjen. En kunne velge om en ville jobbe alene eller i grupper. Se blogginnlegg lenger ned på bloggen for mer informasjon om oppgaven.
Det ble da til at jeg valgte å jobbe med Anne. Vi fant fram til at vi ville lage en brosjyre med fotomontasjer i. Anne laget fotomontasjene og skrev teksten til brosjyren. Jeg var modell til fotomontasjene, og hadde ansvaret for layouten og designet av brosjyren. Vi fikk denne ideen etter brainstorming. Vi prøvde å finne på noe originalt og interessant. Etter flere ideer og forslag ble lagt på bordet, så ble det altså dette vi endte opp med. Vi var også innom film og lurte på å lage en musikkvideo der, men forkastet den ideen da vi ikke hadde nok folk til å bli med eller nok kunnskap om film plattformen. Vi fant informasjon til brosjyren på hjemmesiden til Vågen vgs (www.vågen.vgs.no/). Anne tok bildene til brosjyren, også fikk vi lov til å bruke noen av arbeidene til flinke medelever.
Vi ville vise mottakerne hvor spennende det er som elev på medielinjen. Dette ville vi få frem på en unik og interessant måte. Tanken var at de må stoppe litt opp for å se at det faktisk er samme person flere ganger i bildet, og dermed får brosjyren oppmerksomhet. Ved å gjøre dette fikk vi fremstilt de forskjellige rollene man har til oppgaver på de ulike plattformene. Teksten informerte leseren om plattformene, sammen med en forenklet forklaring av hva man gjør og hvilke program en bruker.
Vi begynte med å finne ut av hvordan fotomontasjene skulle være. Hva modellen skulle gjøre, plasseringer, hvordan vi skulle få frem hvilken plattform det var snakk om, osv. Så booket Anne fotostudio og utstyret vi trengte til bildene. Deretter tok hun bildene, og jeg var modell. Denne prosessen var effektiv og godt planlagt. Så satte jeg i gang med å skrive teksten til brosjyren, mens Anne startet med redigeringa av bildene. Vi brukte tre redigerte bilder til brosjyren til slutt. Ett som viser kulissene til en fotoshoot, og som da presenterer plattformen foto. Det neste viser film plattformen ved å være "behind-the-scenes" på settet til en film produksjon. Også til slutt ett som viser noen som jobber med grafisk. Jeg satte disse bildene inn i brosjyren, i tillegg til et bilde av Vågen vgs utenfra og noen få eksempler på produkter som kan bli laget i de ulike plattformene. Deretter fant jeg overskrift og utgangspunkt til designet ved å lage forsida. Jeg tracet Vågen logoen som jeg hadde funnet på nettsidene deres, og tok vekk teksten i logoen, så forstørret jeg denne og brukte den som designelement på forsida. Så matchet jeg resten opp til forsida med tanke på overskrifter, designelementer, layout, fonter og farger. Jeg hentet farger til designet ved å se på logoen til Vågen vgs, og lekte meg derifra. Jeg valgte en lys grå bakgrunn til hele brosjyren da det var lett å se både tekst og bilder uten at det ble for kjedelig. Størrelsen på brosjyren ble endret underveis da vi fant ut at det passet bedre med en litt mindre brosjyre i forhold til innholdet. Anne endret og forbedret teksten jeg hadde skrevet til brosjyren, og jeg plasserte den inn etter hvert som hun ble ferdig. Jeg justerte og flyttet på teksten til helheten sammen med bildene og overskriftene ble bra. Så brukte jeg brushes fra photoshop og la dem inn i brosjyren som spennende detaljer. Jeg valgte å ha dem i oransj da det passet godt både til logoens farger og de fargede glassvinduene til Vågen. Det var også en farge som viste godt mot bakgrunnen. Helt til slutt satte jeg på sidetall.
Den ferdige brosjyren ble stilig. Den var ikke helt som vi hadde sett for oss, men den ble da nok så bra allikevel. Vi gikk en del frem og tilbake med hvordan layouten og designet skulle være, og derfor fikk vi litt dårligere tid. Fotomontasje ble veldig bra, og Anne redigerte dem nøye. Jeg trodde vi hadde bedre tid enn det vi egentlig hadde, så jeg tok det litt med ro i forhold til design og layout. Men så viste det seg at vi egentlig ikke hadde så god tid på oss allikevel, så da ble vi stresset mot slutten. Hadde vi vært mer effektive fra starten av så hadde vi fått en gjennomført og virkelig bra brosjyre. Så det skal jeg skjerpe meg på til neste gang!
Dette var en kjekk oppgave, men det var litt kjipt også da det var vanskelig å komme med et originalt og spennende produkt. Følte meg lite kreativ og altfor bundet på designet. Brosjyren ble ganske bra og promoterte medielinjen på Vågen vgs på en informativ og positiv måte. Må finne igjen kreativiteten og jobbe enda mer effektivt til neste gang!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar