Nå har vi rettet fokuset
mot journalistikk. De to siste ukene har vi hatt i oppgave å lage en radio-
eller tv-reportasje. Temaet skulle være lokale nyheter, enten om det var en
nyhetssak, kultursak eller om sport. Jeg valgte å lage en tv-reportasje sammen med
Anne. Hun filmet og var lydansvarlig, og jeg var reporter.
Først hadde vi tenkt til å
ha om Apple produkter. Vi spisset oss inn på forsikringssvindel i forbindelse
med lanseringen av den nye iPhonen. Vi søkte oss rundt på Google og Yahoo for å
finne mer informasjon om dette. Videre diskuterte vi hvem vi kunne intervjue i
forbindelse med dette. Da det var bestemt så ringte vi rundt i et forsøk på å
skaffe intervju i denne perioden. Dessverre ble ikke dette mulig da
intervjuobjektene ikke hadde mulighet for noe slikt akkurat nå. Da var det
tilbake til start igjen...
Så tenkte vi over hva som
nylig har skjedd i nærmiljøet vårt og tenkte som vanlig på mat. Dermed kom vi
på at kantina akkurat har satt opp prisene på noen varer. Vi skaffet oss
informasjon ved hjelp av kantinedamene. Nettsidene til Vågen vgs ble også nøye
søkt gjennom etter relevant informasjon. Da dette er en relativt liten sak er
det et smalt spekter med informasjonskilder. Kantinedamene sørget for at
informasjonen var troverdig og nøyaktig. Vi skaffet objektiv informasjon ved å
sammenligne kantinedamenes svar med elevers meninger. Så planla vi hvordan
reportasjen skulle bygges opp, og filmet ut ifra dette:
Saken defineres dermed som
en nyhet da den er aktuell, og vi selv anser den som vesentlig. Dette gjør vi
nettopp fordi vi er faste kunder i kantina, sammen med mange andre elever på
skolen. Det er lite sannsynlig at denne saken er vesentlig for alle, da det er
en lokal nyhet som påvirker et mindre antall. Jeg vil også si at dette er en
liten konflikt da jeg vet om flere elever som klager over prisene i kantina. Jeg
vil hevde at dette er en nyhetssak som hadde hatt større mulighet for å dukke
opp på tv eller noe i "agurktida". Dette er fordi det fins langt
viktigere saker og nyheter.
TV-reportasjen skulle vare
i 1:20-2:00 min, og vi måtte redigere hver vårs utgave av reportasjen. Andre
kriterier var at reportasjen skulle følge APUS-modellen, inneholde egne blokker
(voice-over, speak), og intervju med minst én muntlig kilde.
APUS-modellen er
retningslinjer som er mye brukt i nyhetsproduksjon. Den passer godt til å strukturere
fortellinger med lyd.
A = Anslag
Anslaget skal gjøre oss nysgjerrige
og skape interesse. I lydproduksjoner hender det man bruker lydeffekter eller
miljølyd i anslaget.
P = Presentasjon
Presentasjonen gir oss
innblikk i hva saken dreier seg om.
U = Utdypning
Utdypningen forsøker å gi
oss svar på eventuelle spørsmål som er stilt i presentasjonen. Den gir oss
flere opplysninger.
S = Slutt
Slutten kan variere litt
etter hva saken dreier seg om. Den kan for eksempel konkludere eller komme med
en siste opplysning.
Vi planla reportasjen og
bygget den opp etter APUS-modellen, og sørget for at redigeringen ikke ble så
altfor ulik denne. Det er lagt inn voice-over som presenterer nyheten og
faktaen, mens intervjusnuttene sørger for objektivitet og flere vinklinger. Vi
intervjuet fire stk i forbindelse med dette. Dermed har vi oppfylt kriteriene
som stod i oppgaven.
Jeg syns vi gjorde en god
jobb med denne oppgaven. Kriteriene i oppgaven ble oppfylt og vi lærte noe nytt
om emnet journalistikk i samme slengen. Vi holdt oss fokuserte og det var
generelt godt samarbeid. Eventuelle hindringer, slik som at vi måtte bytte
nyhetssak, ble tatt på strak arm. Selv om saken vi endte opp med ikke er fullt
så vesentlig som den første, så syns jeg resultatet ble bra til slutt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar